IMG_4946
IMG_4952
IMG_4953
IMG_4947
IMG_4951
IMG_4949
IMG_4948
IMG_4950

Påskfest mitt på stadens torg

På påskdagen samlade kyrkor i Örnsköldsvik omkring femhundra personer för att fira att Jesus är uppstånden


Efter ett par år av restriktioner och begränsningar vad gäller gudstjänstfirande och sammankomster var det i dag stor glädje bland kyrkorna i Örnsköldsvik att åter kunna samlas tillsammans i större skala, och på Stora torget i centrum få förkunna att Kristus är uppstånden. Förutom gudstjänst och konsert bjöds det på kyrkkaffe och bulle, samt hoppborg, ansiktsmålning och olika aktiviteter för barnen – så det blev verkligen en påskfest för hela familjen!


Med lovsång varvat med psalmsång, solosång och gospelkör med Annika Wickihalder och Frank Ådahl, vittnesbörd och förkunnelse, var det samlade budskapet att vi firar att Jesus har uppstått, han lever i dag och möter människor också i vår tid.
Efter läsningen av evangelietexten för dagen utbrast Daniel Gilberg, präst i Örnsköldsviks församling, att ”Kristus är uppstånden”, varpå ropet skall över hela torget med svaret ”Ja, han är sannerligen uppstånden!” – tre gånger, följt av en fanfar från Pingst Brass.
Maud Granlöf vittnade om vad Jesus gjort i hennes liv de senaste tre åren:
– När jag insåg att jag inte behövde ha allt på plats för att komma till Jesus, har han hjälpt mig från en plats av kronisk depression och hemlöshet till att ha ett psykiskt mående helt fritt från depression och jag bor i dag i min egen lägenhet, berättade hon.
Även Stefan Beimark, som i dag är föreståndare för Pingstkyrkan i Örnsköldsvik, berättade om sin resa från ateist till kristen i 20-årsåldern när han brottades med livets stora frågor:
– Om du brottas med livets stora frågar så finns Gud så nära som i en bön, gör som jag – prova och ge honom en chans.
– Jag tror att det gör vår himmelske Far glad, när vi som hans barn samlas så här och upphöjer hans namn, sa Elia Källner när han tillsammans med lovsångsteamet från Svedjeholmskyrkan ledde hela torget i ett par lovsånger innan predikan.
Anita Allandotter från Frälsningsarmén och Stefan Nordström från EFS fortsatte sedan att förmedla kärnan i påskdagens och evangeliets budskap om att Jesus dött och uppstått för att vi ska kunna få en relation till Gud, för han vill ha en relation till oss.
– Det finns något äkta i tron när man tillåter sig brottas med tvivel, sa Stefan Nordström, men vi får komma till Jesus och han vill visa sig för oss när vi söker oss.
– Vi behöver hopp i vår tid, därför är vi också så glada att Boken om hopp kommer att delas ut till alla hushåll i Örnsköldsvik under nästa månad.
Avslutningsvis gjordes en insamling och Lennart Eriksson från Hoppets stjärna fick berätta om hur de redan skickat ner åtta lastbilar till Ukraina och tack vare samarbete med lokala kyrkor kan innehållet levereras så nära frontlinjen som bara är möjligt.
– Tack till alla som stöttat vår katastrofinsats hittills, men det handlar fortfarande om att rädda liv, manade han.
Efter gudstjänsten stannade många på kyrkkaffe och bulle, och aktiviteterna för barnen med hoppborg, ansiktsmålning och annat fortsatte innan det blev dags för en livfull och härlig konsert med Frank Ådahl, Annika Wickihalder, Samuel Westman och All For One GC i uppståndelsens tecken.
– Det är mycket tacksamhet och glädje efter en sådan här dag, att tillsammans med alla kyrkor ha fått proklamera att Jesus lever – han är vårt hopp och vår framtid! säger Thomas Nordberg, pastor i Svedjeholmskyrkan.
– Tänk att pandemin fick ut kyrkan på torget, avslutar han.